Bez dotyku ani ránu

04. března 2013, 00:00 - Jakub Křešnička
04. března 2013, 00:00

Špičkové telefony s klávesnicí se dají počítat na prstech ruky. Možná i proto zabodovala Nokia

Přílet do slunečné Barcelony ze zasněžené Prahy, kde se člověk cestou na letiště prodíral závějemi, stál za to. Cestou na Mobile World Congress 2013 (MWC) bylo pro změnu zapotřebí prodrat se zástupy návštěvníků v oblecích a kostýmcích. Už to svědčí o tom, že se na největší veletrh mobilních technologií nedostane každý. Základní vstup vyšel na 699 eur (bezmála 18 tisíc korun) bez DPH, nejdražší, „platinová vstupenka“ stála bez jednoho eura 5000 (přes 128 tisíc korun). I tak na něj podle pořadatelů přijelo více než 72 tisíc návštěvníků.

Ostatně v Barceloně šlo především o byznys, dostavilo se i více než 4300 generálních ředitelů firem všeho druhu. Kdo z nich v novém kongresovém centru neprocházel výstavní pavilony a stánky, mohl čile diskutovat v jednom z mnoha networkingových center nebo rovnou podepisovat dohody ve VIP zasedacích místnostech.

A proč kvůli tomu jezdit na světový mobilní kongres? Do jednoho místa se během něj koncentruje řada možností, jimiž mohou firmy oslovit bezmála polovinu světového obyvatelstva. K aktuálním 3,2 miliardy majitelů mobilních telefonů má navíc do konce roku 2018 přibýt dalších více než 800 milionů lidí. Řady této potenciální cílové skupiny se ještě k tomu rozrůstají čtyřikrát rychleji než samotná populace.

V mobilní ekonomice navíc nepůjde o malé částky. Podle zprávy sdružení velkých výrobců a operátorů GSMA i analytiků konzultační společnosti A. T. Kearney samotní operátoři v současnosti generují tržby kolem bilionu amerických dolarů, tedy 1,4 procenta světového HDP. Pokud se do těchto čísel započítá celý mobilní ekosystém, roste celkový obrat ročně o 4,7 procenta a do roku 2017 by měl dosáhnout dvou bilionů dolarů.

Hlavně moderně Když se všichni ti zástupci mobilní ekonomiky v kravatách či lodičkách dostali přes vstupní brány, rozhodně nemohli přehlédnout všudypřítomné logo jihokorejského Samsungu, který na kongresu zároveň obdržel ocenění Výrobce roku. Mágové technologické image z Apple se jako tradičně neukázali. Inspirovány jejich přístupem spočívajícím v představování vlajkových lodí své produkce jinde byly i další firmy, jako HTC nebo Nokia. Drobnou „podpásovku“ si neodpustil Samsung, sice prezentoval několik novinek, ale rozdával i pozvánky na odhalení nového vlajkového chytrého telefonu, chystané na 14. března. Přesto o novinky nebyla nouze.

Nové bylo i samotné místo, kde se kongres letos konal. Z tradičního výstaviště Fira Montjuic se přestěhoval do dvojnásobně velikých prostor Fira Gran Via. Na 94 tisících metrech čtverečních se předvedlo více než 1700 vystavovatelů, včetně pěti českých společností. Řadou inovativních řešení se chlubilo i samotné výstaviště, díky využití přírodního světla se podařilo o třetinu snížit spotřebu elektřiny, s jejíž výrobou pomohlo na 18 tisíc solárních panelů.

„Kromě nových prostor zavádíme několik novinek, které návštěvníkům umožní vyzkoušet si možnosti mobilních technologií na vlastní kůži. Rozvinutím úspěšného konceptu Connected House letos představujeme Connected City,“ uvedla Anne Bouverotová, generální ředitelka asociace GSMA. Takové „propojené město“ představovala ulice vystavěná přímo v jednom z pavilonů. Spolu s výrobci technologií tam firmy AT&T, Deutsche Telekom, GSMA, KT, Telenor a Vodafone ukázaly, jak bude v budoucnu život jednodušší. Až se do podobných chytrých systémů zapojí radnice, budou je moci využít například pro řízení pouličního osvětlení, dopravy či koordinaci svozu odpadu. Nechyběly ani propojené obchody budoucnosti, hotely a kavárny. Samozřejmostí byla inteligentní domácnost.

Útok ze zálohy Rozlehlým výstavištěm šlo procházet jen po vlastních. A pořádně se nakrokoval každý, kdo chtěl vidět třeba jen vystavené chytré mobilní telefony a tablety. Bylo jich nepřeberné množství.

„Působí to, jako by se blížila smrt ostatních forem, dělají se pouze a jen dotykové placky.

Kdo chce špičkový mobil, prakticky nemá jinou možnost. Kdo chce klávesnici, musí sestoupit do nižších pater feature phonů. Výjimky by se daly spočítat na prstech jedné ruky,“ komentoval nabídku Filip Kůžel, šéfredaktor serveru Mobilmania.cz.

Nouzí o návštěvníky přesto netrpěl stánek firmy Nokia, která své top modely představila jinde. To mohlo překvapit především ty, kteří za mobil považují právě jen špičkové smartphony. Přesně těm ale Finové předvedli ukázkový útok ze zálohy. Kromě dvou cenově dostupných dotykových mobilů Lumia s Windows 8, které do nižších cenových sfér přenášejí pocit z prémiových modelů, v premiéře předvedli i dva zástupce klávesnicové klasiky, u nichž dotyk na displeji způsobí leda tak šmouhu.

„S těmito novými přístroji Nokia plánuje oslovit více lidí, s větším cenovým rozpětím a ve výsledku dosáhnout větších prodejů,“ uvedl při odhalení telefonů šéf Nokie Stephen Elop.

Finové jako by svým přístupem v Barceloně deklarovali zaměření na opomíjený prostor na trhu. Srovnají-li se data analytiků společnosti Gartner za poslední kvartál loňského trhu, prodalo se ve světě celkem zhruba 472 milionů mobilů – prvním prodejcem je díky chytrým telefonům Samsung, ale hned za ním je s 18procentním podílem právě Nokia. Je pravda, že celkově prodej mobilů klesá, zatímco chytré telefony rostou, tady by ale mohli Finové zaujmout cenou. Jeden z nových „hloupých“ telefonů Nokia 105 má ostatně bez daně a dalších přirážek stát jen 15 eur (necelých 400 korun). Osloví tak nejen rozvojové země, kde se mobily prodávají hlavně v základních verzích, ale šanci má i u lidí, jimž chytré novinky přijdou zbytečně složité, třeba u seniorů.

Možná paradoxně opačným směrem se vydal rakouský výrobce Emporia, který se se svými produkty zaměřuje právě na seniory.

Na MWC 2013 předvedl svůj vůbec první dotykový telefon Emporia Life Touch. I když stále nepřišel o možnost využití charakteristicky velikých kláves nebo tlačítka pro nouzové volání, jde o zajímavý přístup. Podle průzkumu firmy 94 procent seniorů raději ovládá telefon klávesami.

Čína míří do čela O návštěvníky a vystavovatele z Asie se dalo doslova zakopnout na každém kroku. Čínští výrobci předvedli několik „poprvé“ a získali i několik velmi zajímavých dohod.

Třeba společnost ZTE představila telefon křížený s tabletem Grand Memo, ale i ZTE Open jako vůbec první telefon s mladým operačním systémem Firefox od firmy Mozilla.

Postupně se s tímto operačním systémem objeví telefony od Alcatelu, LG i Huawei a podporu má i od 18 operátorů, mezi nimiž nechybí Deutsche Telekom, Telefónica O2, Smart, Sprint, Telenor a opět čínský China Unicom. Společně tak chtějí zabojovat proti duopolu Google a Apple, i když podle analytiků je na to už pozdě.

„S čínskými firmami už si nikdo nedovolí nepočítat. Velikostí a počtem prodaných telefonů zejména Huawei a ZTE dokázaly, že patří mezi absolutní špičku výrobců mobilních telefonů. Platí to i pro parametry jednotlivých přístrojů, designem, materiály a dílenským zpracováním se na zavedené značky dotáhnou velmi brzy,“ upozorňuje Kůžel z webu Mobilmania.cz.

Portál spolu s týdeníkem Euro patří pod vydavatelství Mladá fronta a na jeho stránkách se dají najít podrobnosti k novým přístrojům představeným na kongresu MWC.

Pozornost poutal i stánek Huawei, který mimo jiné předvedl svůj trhák Ascend P2, na němž je znát snaha o lepší propracovanost i elegantnější podobu. To jsou ostatně věci, které některé zájemce dosud odrazovaly.

Huawei o „pédvojce“ mluví jako o nejrychlejším telefonu, vzhledem k tomu, že v sobě má zabudované supersvižné LTE připojení.

I v tomto případě si mohou Číňané připsat další úspěch, během konání veletrhu se v Česku dohodli s operátorem Telefónica O2 na tom, že pro ni postaví síť pro rychlý signál LTE. Tu už ostatně stavějí i pro český T-Mobile a podle ČTK s Huawei jedná i Vodafone a skupina PPF, která se chce stát čtvrtým mobilním operátorem. LTE by se podle operátorů mělo v Česku rozšířit během letoška, kdy se tak stane přesně, je ale zatím ve hvězdách. Odvíjí se to i od výsledků zatím „nekonečné“ aukce kmitočtů. To ostatně není jen problém Česka.

Claudia Nematová, členka vedení Deutsche Telekom, vlastníka českého T-Mobile, průběh aukcí v Evropě označila za „bizarní“. Nematová však na kongresu mimo jiné oznámila zavedení systému mobilních plateb MyWallet.

Ten již běží v Polsku a za pár měsíců získal na 5000 uživatelů. Do konce roku by se měl rozšířit do dalších pěti zemí včetně Česka.

NFC – Něco Fakt Cool?

MyWallet funguje podobně jako bezkontaktní platební karty, ale prostřednictvím mobilního telefonu. Jde o technologii využívající technologii NFC (near field communication), kterou letos v Barceloně provázela masivní propagace. Až by se dalo říci, že ji pořadatelé považovali za „něco fakt cool“. S touto technologií stačí například mobil přiložit k platebnímu terminálu – a hotovo. Nemusí se pokaždé vyťukávat PIN a zdlouhavě vyčkávat. V rámci kongresu se aplikací na podobném principu dala nahradit i vstupní kontrola na výstavišti.

NFC ale slouží například i k získávání informací podobně jako QR kód – stačí jen s telefonem „klepnout“ na označené místo a dá se zjistit třeba to, kde jsou nejbližší toalety. Prostřednictvím této technologie je možno využít třeba slevové kupony nebo elektronické vstupenky. V několika zemích včetně Německa i Nového Zélandu se na tomto principu zkoušelo i jízdné v hromadné dopravě. Jen na veletrhu v Barceloně si NFC vyzkoušelo více než 10,5 tisíce lidí.

S podobnými inovacemi i množstvím nejrůznějších aplikací, které se dají na chytrých telefonech využívat, ovšem roste také nebezpečí ohrožení soukromí. Ne nadarmo například producent antivirů AVG na kongresu upozorňoval, že by leckteří vývojáři měli krotit svou snahu vydělat. Uživatelé nových technologií jsou totiž stále ostražitější.

„Mobilní technologie, platby, všechno roste. Měla by se ale najít rovnováha v tom, jak jejich prostřednictvím vydělávat, aniž by se ohrožovala důvěra spotřebitelů. Šedesát procent z nich má pocit, že nemá kontrolu nad svými daty, která některé aplikace bez jejich svolení stahují nebo sdílejí. Pětina z uživatelů vypíná geolokační funkce na telefonech, i to snižuje možnosti, které by mohly být přínosem pro obě strany,“ upozornil J. R. Smith, šéf AVG.

Podle něj by výrobci zařízení i aplikací měli své chování sami krotit na přijatelnou úroveň.

Pokud to neudělají, hrozí jim přísné regulace například ze strany Evropské komise nebo americké Federální obchodní komise.

Ta mimo jiné udělila v polovině loňského roku Googlu pokutu 22,5 milionu dolarů za klamání uživatelů.

„Není důvod, proč by třeba hra Angry Birds měla mít přehled o kontaktech v telefonním seznamu uživatele. A pokud ano, musí to společnost stručně a jasně vysvětlit. Stačí zapojit logiku a etiku,“ uvedl Michael Disabato, viceprezident společnosti Gartner.

Jak se zapojení selského rozumu výrobcům i vývojářům vydaří a kam se technologie posunou za další rok, bude možné zjistit od 27. února do 1. března na dalším ročníku Mobile World Congress opět v Barceloně. Ta se ostatně díky dohodě s pořadatelskou organizací GSMA stala minimálně mezi lety 2012 a 2017 hlavním mobilním městem světa. Není se čemu divit, tamní ekonomice MWC letos jen za těch pár dní přispěl 320 miliony eur.

Fanoušci mobilních technologií mohou do Barcelony zamířit kdykoli. Nejenže mezi 13. a 15. zářím zahlédnou festival mobilního životního stylu MoBa Fest, ale třeba na náměstí Catalunya najdou permanentní výstavu Mobile World Centre.

O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče