Banky mohou infrastruktuře pomoci

11. března 2013, 00:00 - JAN TROJÁK
11. března 2013, 00:00

Z evropských peněz bychom mohli získat mnohem více, kdybychom se to naučili

V době evropského sociálního státu spotřebuje společnost kolem 80 procent veřejných rozpočtů na mandatorní výdaje. To jsou například dávky důchodového pojištění, nemocenské dávky, státní sociální podpora, dluhová služba a další, které se z rozpočtů každý rok musejí zaplatit. Zbývá tedy pouhých 20 procent na všechno ostatní včetně rozvoje veřejné infrastruktury. Její úroveň je jedním z klíčových ukazatelů moderního státu. Částečně tomuto rozvoji pomáhají dotace z jiných evropských států, tedy z těch, kde mají menší podíl mandatorních nákladů, ale je třeba aktivně hledat zdroje i jinde.

Veřejná infrastruktura je bezesporu něco, co by se mělo trvale rozvíjet, a je jasné, že funkční infrastruktura nejen přináší pohodlí uživatelům, ale je zároveň motorem a podstatnou podmínkou dalšího rozvoje dané ekonomiky. Navíc, stavební průmysl u nás vítá jakoukoli zakázku a jejich nedostatek způsobuje úpadek řady malých a středních firem v oboru.

Podpora infrastrukturním projektům přichází ze strany EU, ať to jsou již zmíněné dotační tituly, financování od Evropské investiční banky nebo další projekty. Tyto prostředky je nutné maximálně využít. Doménou finančních institucí je spolufinancovat výstavbu, případně poskytnout financování provozního kapitálu. V dnešní době je však financování dlouhodobých infrastrukturních projektů zajímavé i pro institucionální investory (pojišťovny, penzijní fondy apod.), neboť dobře strukturované financování poskytuje sice nízký (nicméně ve srovnání s vládními dluhopisy stále vyšší), ale dlouhodobý výnos se zohledněním inflace.

Rozvoj klíčové infrastruktury je třeba plánovat nejenom z funkčního, ale i ekonomického hlediska. Tedy s cílem dosáhnout maximálního materiálního užitku pro společnost na jednotku nákladů životního cyklu konkrétní infrastruktury. Tato optika by měla být při plánování podobných projektů zásadní.

Významně v oblasti financování infrastrukturních projektů pomáhá využití dotačních titulů, proto je využívejme, jak to jen jde. Limitujícím faktorem stále zůstává schopnost veřejného zadavatele připravit společensky podstatné projekty do stadia reálné implementace, proto máme zatím problém dotační prostředky na infrastrukturu utratit. Ale i v této oblasti vnímám pozitivní vývoj.

Bankovní sektor v ČR je připraven se aktivně podílet na financování rozvoje veřejné infrastruktury a specializované týmy velkých bank u nás se už těší na to, aby mohly využít své zkušenosti nasbírané jinde v Evropě na pomoc doma a aby se zapojily na straně zadavatelů i dodavatelů do financování veřejné infrastruktury tak, jak to bude potřeba. l

O autorovi| JAN TROJÁK, ředitel útvaru Projektové financování ČSOB

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít