Article, show

Bankovnictví musí inovovat

26. října 2015, 00:00 - MARKÉTA ŽIŽKOVÁ
26. října 2015, 00:00

Jakým výzvám čelí v současnosti bankovnictví, kterým směrem má kráčet? Nad tím se zamýšleli hosté konference pořádané týdeníkem Euro pod názvem Bankovnictví v roce 2015 – quo vadis?

Otázku, jak rychle se má bankovnictví rozeběhnout vpřed, si pokládá i vedoucí partner oddělení poradenských služeb Deloitte Advisory Pavel Šiška. „Do jisté míry si bankovnictví může dovolit ještě nějakých deset patnáct let stát,“ uvedl na konferenci a použil příměr s hornictvím. Banky se podle něj totiž mohou zaměřit na „vytěžení“ současných možností. Stávající obchodní model obsahuje ještě množství nedostatků a výzev, na kterých se dá pracovat, aniž by byly nutné zásadní inovace.

Druhou stranou mince je ale podle Šišky velký tlak na banky, který přichází prostřednictvím nových technologií a hráčů na trhu. Inovacím tedy banky budou muset do budoucna vyjít vstříc. A nebude to úplně jednoduché.

„Bude potřeba se postarat o takzvaný starý svět, který si chce stále mnoho klientů užít. Na druhé straně je nutné rychle vyběhnout vpřed, protože trh se komoditizuje,“ popsal Šiška s tím, že banky se budou muset přizpůsobit požadavkům svých klientů.

ČEŠI OTEVŘENÍ INOVACÍM

Na novinky budou nuceny banky reagovat i podle generálního ředitele MasterCard pro ČR a Slovensko Miroslava Lukeše. A potřeba je počítat s tím, že revoluční změny přicházejí od lidí, kteří nejsou z oboru. Česko je přitom pro inovace ideálním prostředím. „Češi jsou technicky zdatní. Jsou schopní přijímat inovace. Potvrzuje se to i v tom, že jsme v Evropě špičkou v používání bezkontaktních plateb,“ uvedl Lukeš.

V současnosti lze podle něj rozlišit tři trendy – mobilní revoluci, datovou revoluci a příležitosti, které přicházejí z veřejného sektoru. „Mobilní telefon změnil způsob, jakým přistupujeme k věcem, a to i v oblasti bankovnictví,“ uvedl k prvnímu z nich. Banky by proto měly vnímat potřeby lidí a zjednodušit svůj přístup k zákazníkům.

Co se týče druhého trendu, mají finanční instituce podle Lukeše velké množství dat i nástroje pro jejich využití. „Vidíme tady prostor pro propojení bankovnictví s dalšími odvětvími, protože data, která banky mají, jsou extrémně cenná například pro maloobchodníky nebo mobilní operátory a podobně,“ vysvětlil.

Poslední příležitostí je podle Lukeše spolupráce s veřejným sektorem. Opatrné pokusy se dějí už teď, například při využívání bezkontaktních karet ve veřejné dopravě.

OHLED NA REGULACE

Při zavádění novinek ovšem banky budou muset brát ohled na regulace. „Bankovní sektor je specifický tím, že je silně regulovaný,“ připomněl associate partner společnosti Ambruz & Dark Deloitte Legal Martin Bohuslav. Příkladem je podle něj vyjednávání pro využívání cloudových řešení. Souhlasí ale s tím, že určitá ochrana je u tohoto odvětví namístě. „Důvěra je klíčové aktivum,“ řekl. Tlak na inovace a modernizaci ze strany zákazníků je ale nepopiratelný. Ani kvůli složité regulaci přitom banky nemusejí být chycené v inovační pasti. Jen potřebují společně s regulátorem hledat řešení.

Podle Petra Beneše, CIO České spořitelny, ty opravdu velké a revoluční změny teprve přijdou. Ve světě čekají tisíce fintech společností, které se snaží vstoupit na trh. Bankám přitom podle Beneše stojí v cestě rozvoje jejich vlastní složitost, kvůli které jsou těžko reformovatelné. „Domnívám se, že bude docházet k vnitřnímu rozdvojení organizací. Na jedné straně se bude banka snažit pozvolna optimalizovat to, co již má. Na druhé straně nikdy nedosáhne plné flexibility, která je potřeba pro reakci na změny. Bude si muset vytvořit druhou nohu, která bude fungovat trochu separátně a přinese nové procesy a služby, možná i technologie,“ popsal Beneš. Až po čase koexistence může dojít k sloučení. Navzdory stále rostoucí mobilitě ale v nadcházejících letech nezaniknou ani bankovní pobočky. Jen budou plnit jinou roli než dnes. Díky své důvěryhodnosti se podle Beneše banky v budoucnosti zhostí role celoživotních poradců pro lidi žijící v turbulentní době.

V současnosti lze v bankovnictví rozlišit tři trendy – mobilní revoluci, datovou revoluci a příležitosti, které přicházejí z veřejného sektoru.

O autorovi| MARKÉTA ŽIŽKOVÁ zizkova@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít