Až se bude jezdit, zapomeneme

06. května 2013, 00:00 - (boř)
06. května 2013, 00:00

Bohuslav Svoboda: * Už jste přemýšlel, co řeknete příští rok při střihání pásky tunelu Blanka?

Tak o tom jsem fakt nepřemýšlel. Možná už bych měl. Pokud se skutečně podaří tunel příští rok otevřít, Pražané se konečně zbaví té hrůzy ze stavby, která stála desítky miliard a konečně jim začne sloužit. Také poděkuji všem, kteří k tomu přispěli, že to tak dlouho vydrželi.

* Poděkujete také Pavlu Bémovi?

Ano, že stál u zrodu, o tom se určitě zmíním.

* Je jasné, že vyžíráte průšvihy minulé gardy. Plamenné projevy Pavla Béma na zastupitelstvu, že prodražujete Blanku, vás z míry nevyvádějí?

Mě to nikdy nevzrušovalo. Lidská psychika je nevyzpytatelná, asi má pocit, že to musí dělat. Už v době, kdy tvrdil, že Blanka bude stát 24 miliard, bylo jasné, že jde o 34 miliard. Nezapočítal technologii, inflaci a nepočítal s tím, že by se mohlo něco stát. To je ale u důlních děl obvyklé.

* Mám pocit, že Bém by Blanku dostavěl, a až někdy za pár let by se zjistilo, že byla o pár miliard dražší, a už vůbec by jej nezajímal nějaký zákon o veřejných zakázkách. Nelitujete, že jste se v tom začal „šťourat“?

Když jsme Blanku převzali, už měla stát 38 miliard a něco. Velmi intenzivním jednáním jsme snížili cenu o dvě miliardy - miliardu jsme ušetřili na ne nezbytných výdajích a miliardu jsme přesunuli do rezervy. Dohodli jsme konečnou cenu i termín.

* Metrostav údajně garantoval, že Blanku dostaví v roce 2012, ale potřebuje ročně osm miliard korun a to město prý nemělo…

To tedy není přesné. Nemyslím si, že by posun byl otázkou ekonomickou. Šlo o kombinaci dvou faktorů. Všechny komplikace a požadavky městských částí stavbu zdržely. Práce už byly ve skluzu a my jsme jen řekli reálný termín. Do té doby se po něm nikdo neptal.

* Má smysl se ptát, kde se u Blanky stala chyba?

Každá důlní stavba přináší problémy a každý velký dopravní projekt trpí tím, že se posouvá cena a termíny. A je to tak i v zahraničí. Když se starosty New Yorku ptali na to, jak pokračuje stavba metra, odpověděl: Vy myslíte tu stavbu, co začala druhý den potom, co Bůh stvořil svět? Základní chyba u Blanky byla, že politici tvrdili, že je to levné a jednoduché řešení. Mělo se říct, že to bude komplikované a jaký bude přínos. Nedala se na stůl jasná fakta. Kdyby ano, je možné, že by se vyargumentovalo s lidmi něco jiného. Já jsem ale přesvědčen, že města jako Praha, kde není možné vést dopravu po povrchu, potřebují podzemní systémy. Jestli byla zvolena správná strategie a technologie, to už je otázka jiná.

* Možná se mělo na rovinu říci, že je to jen etapa…

Ale i ta bude mít pro Prahu přínos. Třeba Strahovský tunel ohromně změnil dopravu. Je to pragmatický přístup, ale myslím si, že v okamžiku, kdy se Blanka otevře, Pražané zapomenou a budou rádi, že ji mají.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít