Auto je jako oblek, musí vám sedět

29. září 2014, 00:00 - Michal Půr
29. září 2014, 00:00

Automobilky Jaguar a Land Rover se dlouho potácely na hraně existence. Dnes zažívají nejlepší období v dějinách a designér Julian Thomson na tom má velký podíl

Když se před dvěma týdny v Praze uskutečnila velká konference automobilových designérů, byl za hlavní hvězdu považován bývalý šéfdesignér Škody Auto a současný designér Volva Thomas Inglenath. Účastníky povedené akce ovšem uchvátil úplně někdo jiný – Julian Thomson. S designérskou dvojkou (šéf oddělení Advanced Design) automobilky Jaguar Land Rover jsme se setkali krátce před začátkem konference. Mimochodem, do Prahy přijel proto, aby si poslechl očekávané vystoupení Inglenatha.

Jeho práce se od návrhů bývalého šéfdesignéra mladoboleslavské automobilky zásadně liší. Zatímco Inglenath tvoří auta, která mají vysokou užitnou hodnotu, Thomsonovou specialitou jsou auta se sportovním srdcem. Ne nadarmo je považován za zachránce automobilky Lotus, o což se zasloužil modelem Elise. Spolu s Ianem Callumem kompletně obměnili nabídku automobilky Jaguar a z velké části i Land Roveru. Thomson je mimo jiné autorem přelomového Range Roveru Evoque.

* Začnu obecně, jak byste definoval design?

Design vyjadřuje hodnoty produktu. Pro koho je a o čem je. Je to především o jednoduchosti a kvalitě. Je to stejné, jako když navrhujete auto. Jaguar je například velmi elegantní, krásný a také agilní a dobře se řídí. Auto je podobné jako oblek. Oblékáte si takový, který vyjadřuje vaše hodnoty.

* Na vašich autech lze nalézt určité podobnosti. Jak jste se dopracoval k vlastnímu designovému jazyku?

Je to spíš příběh. Příběh, který vytváříte. Když si vybíráte luxusní vůz, je jich na trhu hromada a všechny jsou kvalitní a dobře se řídí. Jaguar je více o emocích a máte k němu osobnější vztah. Většina našich konkurentů jsou německá auta. Mají podobnou filozofii, ale upřednostňují funkčnost. Tohle všechno musíte u auta zachytit. Musíte tam promítnout i historii automobilky. Ovšem nechceme jen předvádět variace na tradiční vzhled, musíme jej inovovat.

* Tak to nebylo vždy. Jaguar byl velmi dlouho inovativní automobilkou. Měli jste E-Type, podle mnohých nejhezčí auto historie, měli jste XJ v roce 1968. Po každém takovém zlomu však přišla stagnace. Co se stalo?

Inovace přicházely ještě před E-Typem. Měli jsme Jaguar SS nebo XK120. Tato auta dělilo šest nebo sedm let. Po každém z nich přišel kvantový skok v designu i zpracování. Model XJ v roce 1968, který byl velmi inovativní a krásný, lidé milovali až moc. Automobilka se rozrostla a na začátku 70. let jsme začali vyvážet auta do USA. Tehdy jsme udělali dvě opravdu špatné věci. Začali jsme dělat průzkumy trhu a začali jsme se ptát Američanů, co by se jim líbilo. Když se vás zeptám, jaké auto budete chtít za sedm let, budete to vědět?

* F-Type.

Dobře (smích). Ale jaký byste chtěl, aby byl nový F-Type?

* Chtěl bych mít lepší interiér, exteriér je v pořádku.

Ve skutečnosti to ovšem nevíte. Já pracuji tak, že jsem sedm let před vámi. Když se zeptáte ženy v domácnosti, která žije v Miami, jakého jaguara by chtěla, nebude vůbec vědět. Musíte věřit ve svoji vizi a musíte ji uskutečnit. Když děláte průzkum trhu, tak se nehýbete dopředu. Problém Jaguaru byl jeho úspěch; všichni jej prosili, aby svoje auta neměnil. Měnil auta jen nepatrně, přičemž všichni říkali, jak je to skvělé. V období od 70. let do roku 2000 se tak z nejinovativnější firmy stala firma tradiční. Řada značek dělala to samé – Gucci, Burberry, Ducati. Byly zkrátka moc úspěšné a nepochopily, co je skutečným dědictvím slávy.

* K Jaguaru jste přišel v roce 2000. Tehdy to tam muselo být opravdu špatné. Co se od té doby změnilo?

Když jsem tam přišel, tak se jejich auta prodávala celkem dobře. Vedení ovšem bylo zatvrzelé a věřilo, že dědictví a tradiční vzhled jejich aut jsou to pravé. Nechápali, že nejdůležitějším stavebním kamenem jejich značky jsou inovace. Nemohli se vůbec pohnout kupředu. Oni 30 let vůbec nevytvářeli moderní auta. V 90. letech to ještě víceméně fungovalo, ale celá firma začala stárnout. Nepřicházeli žádní noví lidé. Začali si to uvědomovat, ale vrátit myšlení zaměstnanců zpět do doby před 30 lety, kdy firma byla inovativní, je velmi těžké. Změnit celou automobilku zabralo hodně času. Navržení nového auta trvá až pět let, změnit celou produktovou paletu si může vyžádat i deset let. Mně osobně zabralo hodně času, abych je přesvědčil. Začali jsme dělat koncepty a udělali jsme jich opravdu hodně.

* Vy jste ostatně tvůrcem krásného konceptu C-X75, o němž se spekulovalo, že by mohl jít do výroby. Připomíná mi XJ 220. Jaguar ovšem celý projekt zrušil. Jak jste to přijal?

Nikdy jsme ho nevymýšleli jako auto, které by mělo jít do výroby. Měla to být oslava 75 let Jaguaru. Chtěli jsme ukázat naše schopnosti. Strašně rád bych ho viděl na silnici, ale vím, že trh s těmito vozy je hodně složitý. Pokud máte milion liber, chcete si velmi pravděpodobně koupit LaFerrari, vaše druhá volba bude McLaren a Porsche, které zdaleka neprodalo všechny své supersporty (GT či 918). My máme jiné priority.

* Takže nepřipravujete žádný supersport?

Nic jako je C-X75. Sportovní auta jsou pro nás určitě důležitá a jsem rád, že děláme dvě (XK-R, F-Type). F-Type se stal ikonou naší automobilky a modernizací značky, ale myslím, že dva sportovní vozy stačí.

* Byl jsem testovat F-Type ve Španělsku a to auto jsem si zamiloval. Máte ho, nebo máte jiného jaguara?

Řídím XJR.

* Svou kariéru jste začal v roce 1984 u Fordu a v roce 1986 jste odešel do Lotusu. Jak moc se liší současný design? Osmdesátá léta mi přijdou jako designový horor. Auta i móda byly hrozné.

Design byl velmi konzervativní. Pamatujete si na Ford Granada? To auto vypadalo pořád stejně (smích). Trh byl velmi konzervativní a lidé tíhli k jedné značce. Existovala jen velmi malá představivost.

* Proč?

Auta byla velmi drahá. Kvalita byla mnohem horší a lidé na ni dbali mnohem víc. Kupovali VW a Mercedes kvůli kvalitě. Zákazníci rovněž dávali přednost národním firmám, Francouzi kupovali francouzská auta a podobně. Nebyla to příliš zajímavá doba. Automobilky dělaly auta jen pro obyvatele daného státu. Neexistovala globální konkurence. Lidé nechtěli riskovat svoji reputaci koupí něčeho kreativního. Nikdy jsem nezažil tak kreativní trh s automobily, jaký máme v současnosti. Dneska očekáváte, že se jednotlivé koncepty dostanou na silnici už za rok. Lidé chtějí hodně odlišná auta. Trh je otevřený novým lidem z celého světa. Dříve to byli lidé jen za Západu.

* V roce 1993 jste navrhl ikonu – Lotus Elise. Z hlediska designu je to velmi čisté auto a technologicky velmi inovativní. Jak jste na něj přišel?

To je velmi zajímavý příběh. Lotus dělal i pro další automobilky. Lidé z Land Roveru za námi přišli, že by chtěli při výrobě dalšího modelu použít technologii vytlačování z hliníku. Chtěli po nás vyrobit zhruba 90 prototypů, které by mohli testovat. Ten program po čase zrušili, ale nám zůstala technologie i jednotlivé nástroje. Celé je to velmi levné. Lotus tehdy dokončil model Elan, který jen potvrdil, že automobilka se vydala špatnou cestou, podobně jako Jaguar. Chtěli jsme přijít s něčím lehkým, levným a zábavným. Ve velmi malém týmu a s mizerným rozpočtem jsme vytvořili Elise.

* Bylo těžké dostat Elise na trh, který byl dost konzervativní?

To auto bylo velmi levné. Investovali jsme do něj asi 1,5 milionu liber. Za to dnes uděláte jen přední světlo.

* Kolik dnes dáte za vývoj nového automobilu?

Něco jako Ford Mondeo vás bude stát kolem miliardy dolarů.

* A Jaguar?

Jakékoli auto vás bude stát od jedné miliardy do dvou miliard dolarů. Záleží na tom, jestli ho děláte celé znovu, nebo jestli měníte jen jednotlivé části. Elise jsme udělali za 1,5 milionu liber. V tom případě potřebujete jen 900 aut, aby se vám vynaložené prostředky vrátily zpátky. Spočítali jsme si, že během tří let jich můžeme prodat zhruba dva tisíce. S tím jsme byli velmi spokojeni a ve skutečnosti jsme jich prodali mnohem víc, než jsme čekali.

* Myslíte si, že Elise Lotus zachránil?

Nepochybně, ale Lotus stále potřebuje zachraňovat (smích). Pro mě to nicméně byla skvělá zkušenost. Můj současný šéf Ian Callum byl vůbec prvním autodesignérem, kterého jsem potkal, poprvé ještě během studií. Celou dobu byl mým přítelem. Když jsem zachraňoval Lotus, on zachraňoval Aston Martin. Nakonec jsme se dali dohromady, abychom modernizovali Jaguar.

* Pojďme zpátky k současnosti. Žijeme v době, kdy musíte být na čínském trhu, abyste byli úspěšní. Land Rover úspěch v Číně má. Je těžké navrhnout auto pro Čínu? Jejich vnímání je přece jenom odlišné.

Jaguar se tam taky dostal na správnou cestu a docela se mu daří. Čína je nejziskovější trh a je velmi důležité vše udělat správně. My tam posíláme designéry na dvouměsíční stáž, aby získali ten správný náhled na věc. Když přiletíte na letiště v Šanghaji a jdete si pro zavazadla, narazíte na obrovský plakát Range Roveru postaveného vedle Buckinghamského paláce obklopeného koňmi (smích). To je přesně ten příběh, který mají Číňané rádi. Vaše auto musí být tak trochu princ William.

* Kupují si ho jen proto, že je luxusní?

Oni si kupují ten britský příběh. Oni si nekupují jen luxusní věci, jdou daleko více do hloubky a chtějí vyprávět příběh značky. Na začátku kupovali všechno od Louise Vuittona jako šílení a najednou si řekli, že chtějí něco jiného. Jeden můj čínský kamarád nedávno přijel do golfového klubu a měl na ruce velmi drahé starožitné hodinky od jednoho obchodníka z Paříže. Ve skupině svých přátel těmi hodinkami dává najevo svoji převahu, včetně té intelektuální. Pokud chcete na čínském trhu uspět, musíte toto nabídnout.

* V Číně se auta jmenují jinak. Co to vaše?

Land Rover se myslím jmenuje Tygr. V případě Jaguaru jsme museli vyměnit logo na kapotě. Číňané si myslí, že hlava jaguára přináší smůlu.

* Stejně jako v Číně se i jinde na světě stávají čím dál tím populárnějšími auta s alternativními pohony. Věříte, že to je budoucnost?

Ano. Pro nás je to velmi důležité, přestože musíme vyřešit spoustu problémů. Musíme vyřešit skutečný dopad na životní prostředí. Je nepochybně lepší mít elektrické auto ve Francii, kde je elektřina především z jádra, než v Německu, kde vede uhlí. Musíme taky vyřešit regulaci. V Kalifornii získáte na koupi elektrického auta daleko větší podporu než v Evropě. Elektrická auta určitě dávají smysl, pokud máte správnou infrastrukturu. My ovšem nemůžeme vyrábět jen elektrické auto, my musíme vyrobit elektrický Jaguar.

* Už nějaký chystáte?

To nemůžu říct (smích). Pokud nějaké uděláme, bude to typický Jaguar. Bude krásný a bude s ním zábava.

Julian Thomson (52) Kariéru autodesignéra začal v roce 1984 u Fordu. O dva roky později odešel k Lotusu, kde v roce 1993 navrhl velmi úspěšný model Elise. Po odchodu od tradičního výrobce britských sportovních vozů se stal šéfem designérského centra koncernu Volkswagen v Barceloně. Dvaapadesátiletý Thomson vystudoval prestižní londýnskou Royal College of Art v oboru automobilový design. Je mimo jiné autorem Range Roveru Evoque, prototypu C-X75 či nástupce ikonického Jaguaru E-Type, který nyní nese jméno F-Type.

O autorovi| Michal Půr, pur@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče