Auta budoucnosti

09. března 2015, 00:00 - Michal Půr
09. března 2015, 00:00

Ženevský autosalon každý rok patří především konceptům, díky nimž můžete nahlédnout do budoucnosti automobilového průmyslu

Bentley EXP 10 Speed 6

Britská automobilka Bentley přitahuje v poslední době pozornost zejména kvůli dlouho

očekávanému SUV nesoucímu název Bentayga. Mnozí počítali, že jej poprvé uvidí už v Ženevě, ale nakonec to budeme muset vydržet až do podzimního veletrhu ve Frankfurtu. Do Ženevy Bentley přivezl koncept EXP 10 Speed 6. Část odborné veřejnosti jej označila za nejhezčí vůz automobilové přehlídky,

Aston Martin DBX

Bentley není zdaleka jediným výrobcem luxusních vozů, který sází na SUV. Aston Martin, který se poslední roky potácí ve vážných problémech, v Ženevě představil koncept DBX. Auto s podivnými rozměry, které nejvíc připomínají starší koncept Audi Nanuk, má čistě elektrický pohon. To není náhoda, protože nový šéf automobilky Andy Palmer stál mimo jiné za uvedením poměrně úspěšného elektrického Nisanu Leaf na trh. Nový vůz vybudovaný na základě DBX by se měl na trhu údajně objevit kolem roku 2020 a cílí na zákazníky v Číně či na Blízkém východě. Aston Martin minulý týden představil i další koncept, ale supersportovní Vulcan je evidentně určený pro závodění na okruzích, nikoli pro běžnou jízdu.

další mu ovšem vytýkali linky, které nápadně připomínají vozy Aston Martin.

Speed 6 nicméně stojí za pozornost, protože by mohl být základem pro nástupce oblíbeného modelu Continental GT. Mimochodem pokud si myslíte, že Bentayga bude obludný vůz, který skončí neúspěchem, tak vězte, že podle informací týdeníku Euro čeští dealeři evidují již dvě nezávazné objednávky.

Audi Prologue Avant

Majitelé služebních audi by měli zbystřit.

Nově představený Prologue Avant dává odpověď na stále častěji se objevující otázku, jak bude v budoucnu vypadat inovovaná modelová řada automobilky. Ta přitom obměnu potřebuje jako žádná jiná koncernová značka. Stojí proti ní velmi silné BMW, jehož série je přece jenom modernější, a na trhu fleetových vozů může kartami pořádně zamíchat i nový VW Passat, který je čerstvým držitelem titulu Evropské auto roku 2015.

Prologue Avant nicméně potvrzuje, že budoucnost patří hybridním pohonům, které můžete dobíjet z obyčejné domácí zásuvky. Audi v tomto případě dalo přednost plug-in hybridu s dieselovým šestiválcem před benzinovým hybridem, který byl osazen v předchozím konceptu Prologue Coupe. Volkswagen Sport Coupe Concept GTE

Nejhezčí vozy autosalonu obvykle ve stánku značky Volkswagen nehledáte, ale tentokrát tomu bylo jinak. Volkswagen o novém konceptu tvrdí, že by z něj mělo vzejít auto, které se zařadí nad Passat a pod Phaeton. Těžko se však lze ubránit dojmu, že jde ve skutečnosti o nový Passat CC. Kromě exteriéru stojí

Kia Sportspace

Tenhle vůz definitivně zavře pusu všem, kteří tvrdí, že jihokorejské automobilky neumějí dělat krásná auta. Nejnovější koncept značky Kia je bezpochyby nejhezčím „kombíkem“ ženevské přehlídky. Úplně nejlepší ovšem je, že to není koncept, na nějž bude padat prach v muzeu. Během následujících 18 měsíců by se totiž měl objevit ve výrobě jen s malými úpravami jako nový vůz stávající řady Optima. Ta momentálně verzi kombi nemá, ale to se již brzy změní. Hovoří se navíc o ostřejší verzi GT.

za pozornost i výbava konceptu. Ten má mimo jiné laserová světla, 3D digitální panely či technologii, která mu umožňuje využívat biometrická data uložená v chytrých telefonech, na jejichž základě nastaví celý vůz na míru momentálnímu řidiči. Sport Coupe GTE pohání plug-in hybrid. Jak jinak.

Toyota Mirai

Futuristický vůz Toyoty není koncept, ale klidně by jím mohl být. Mirai ukazuje, že elektřina ještě v bitvě o alternativní pohon zdaleka nezvítězila. Vůz, který pohání vodík, Toyota začala vyrábět na začátku března a už nyní eviduje přes dva tisíce prodaných automobilů. To je mnohem více, než vedení automobilky čekalo, což vede k tomu, že na nový Mirai si od zaplacení zálohy počkáte zhruba dva roky. Japonci totiž vyrábějí jen tři vozy denně a vesměs jde o ruční práci. Otázkou je, zda bude vodíkový pohon v době doručení automobilu ještě aktuální. A pokud by byl, tak se musíte připravit na to, že vodíkové „tankovací“ stanice prakticky neexistují. l

O autorovi| Michal Půr • pur@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče