Auta a politika

12. října 2015, 00:00 -
12. října 2015, 00:00

Od té doby, co vyšel najevo americký podvod Volkswagenu s měřením emisí, se množí kritika toho, že automobilový průmysl a němečtí politici jsou nebezpečně propojeni. Jak je tomu konkrétně?

Všichni tři byli v minulosti premiéry Dolního Saska a zároveň členy dozorčí rady Volkswagenu.

GERHARD SCHRÖDER • někdejší sociálnědemokratický spolkový kancléř (1998–2005)

SIGMAR GABRIEL • současný vicekancléř a ministr hospodářství, předseda sociální demokracie (SPD)

CHRISTIAN WULFF • bývalý německý prezident (2010–2012), musel odstoupit pro podezření z příliš těsných vztahů s řadou podnikatelů (soud jej podezření posléze zbavil)

MATTHIAS WISSMANN • někdejší ministr ve vládě Helmuta Kohla • dnes předseda Svazu automobilového průmyslu

ANGELA MERKELOVÁ • současná spolková kancléřka sama nemá přímé spojení s automobilovým průmyslem, ale: • v roce 2008 v Bruselu na přímluvu Christiana Wulff a zařídila, aby Evropská komise nenapadla zákon, jenž dává Dolnímu Sasku zhruba dvacetiprocentní podíl ve firmě • v roce 2009, těsně před zahájením kampaně, která vedla k jejímu prvnímu znovuzvolení, dohlížela na spornou operaci, jež měla zachránit Opel před krachem, ačkoli ji ekonomičtí ministři přesvědčovali, že by opak byl lepší • v roce 2013 v Bruselu agresivně lobbovala za přijetí méně přísných norem pro emise oxidu uhličitého; hned poté obdržela její strana CDU 690 tisíc eur od vlastníků BMW

PETER HARTZ • bývalý šéf lidských zdrojů u Volkswagenu, kancléř Schröder jej v roce 2003 pověřil prosazováním zásadní reformy německého pracovního trhu • v roce 2007 se stal jedním z hlavních aktérů skandálu Volkswagenu, když vyšlo najevo, že firma posílala vedení odborářů na luxusní výlety, součástí byly návštěvy nevěstinců

ECKART VON KLAEDEN • šéf lobbistického týmu u Daimlera a zároveň přední politik vládnoucí Křesťansko-demokratické unie (CDU) • od roku 2009 sloužil jako šéf úřadu vlády Angely Merkelové

MARTIN JÄGER • von Klaedenův předchůdce v roli šéfa lobbistů Daimleru • dnes mluvčí ministra financí Wolfganga Schäubleho

THOMAS STEG • za kancléře Gerharda Schrödera mluvčí spolkové vlády • dnes šéf regulatorního oddělení ve Volkswagenu

FEDERÁLNÍ ÚOAD MOTOROVÝCH VOZIDEL • spadá přímo pod ministerstvo dopravy, což je uspořádání, o němž kritici tvrdí, že znemožňuje účinný dohled nad řečeným sektorem

Zdroje: JP Morgan, Reuters, Der Spiegel, Financial Times, BBC, The Economist, The Business Insider, The Wall Street Journal

Mohlo by vás zajímat

Finance
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Auta
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale…
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Seat Arona je přizvednutá Ibiza. Má být levnější než Juke
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s displejem jako BMW řady 7
Technologie
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
WhatsApp začíná podporovat posílání jakýchkoli typů souborů do velikosti až 128 MB
DVB-T2 ode dneška i v Plzni a Liberci. Síť je již dostupná pro 69 % populace
Windows Store přijde o mobilní edici Evernotu, ale přivítá grafický nástroj Paint.NET
Google Talk je mrtvý. Nedožil se ani 12 let
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít