Auta a politika

12. října 2015, 00:00 -
12. října 2015, 00:00

Od té doby, co vyšel najevo americký podvod Volkswagenu s měřením emisí, se množí kritika toho, že automobilový průmysl a němečtí politici jsou nebezpečně propojeni. Jak je tomu konkrétně?

Všichni tři byli v minulosti premiéry Dolního Saska a zároveň členy dozorčí rady Volkswagenu.

GERHARD SCHRÖDER • někdejší sociálnědemokratický spolkový kancléř (1998–2005)

SIGMAR GABRIEL • současný vicekancléř a ministr hospodářství, předseda sociální demokracie (SPD)

CHRISTIAN WULFF • bývalý německý prezident (2010–2012), musel odstoupit pro podezření z příliš těsných vztahů s řadou podnikatelů (soud jej podezření posléze zbavil)

MATTHIAS WISSMANN • někdejší ministr ve vládě Helmuta Kohla • dnes předseda Svazu automobilového průmyslu

ANGELA MERKELOVÁ • současná spolková kancléřka sama nemá přímé spojení s automobilovým průmyslem, ale: • v roce 2008 v Bruselu na přímluvu Christiana Wulff a zařídila, aby Evropská komise nenapadla zákon, jenž dává Dolnímu Sasku zhruba dvacetiprocentní podíl ve firmě • v roce 2009, těsně před zahájením kampaně, která vedla k jejímu prvnímu znovuzvolení, dohlížela na spornou operaci, jež měla zachránit Opel před krachem, ačkoli ji ekonomičtí ministři přesvědčovali, že by opak byl lepší • v roce 2013 v Bruselu agresivně lobbovala za přijetí méně přísných norem pro emise oxidu uhličitého; hned poté obdržela její strana CDU 690 tisíc eur od vlastníků BMW

PETER HARTZ • bývalý šéf lidských zdrojů u Volkswagenu, kancléř Schröder jej v roce 2003 pověřil prosazováním zásadní reformy německého pracovního trhu • v roce 2007 se stal jedním z hlavních aktérů skandálu Volkswagenu, když vyšlo najevo, že firma posílala vedení odborářů na luxusní výlety, součástí byly návštěvy nevěstinců

ECKART VON KLAEDEN • šéf lobbistického týmu u Daimlera a zároveň přední politik vládnoucí Křesťansko-demokratické unie (CDU) • od roku 2009 sloužil jako šéf úřadu vlády Angely Merkelové

MARTIN JÄGER • von Klaedenův předchůdce v roli šéfa lobbistů Daimleru • dnes mluvčí ministra financí Wolfganga Schäubleho

THOMAS STEG • za kancléře Gerharda Schrödera mluvčí spolkové vlády • dnes šéf regulatorního oddělení ve Volkswagenu

FEDERÁLNÍ ÚOAD MOTOROVÝCH VOZIDEL • spadá přímo pod ministerstvo dopravy, což je uspořádání, o němž kritici tvrdí, že znemožňuje účinný dohled nad řečeným sektorem

Zdroje: JP Morgan, Reuters, Der Spiegel, Financial Times, BBC, The Economist, The Business Insider, The Wall Street Journal

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Auta
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan.…
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Test na pondělí: BMW M550i xDrive M Performance
Technologie
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
ABBYY FineReader 14: zaostřeno na PDF (vyzkoušeno)
Microsoft dosáhl milníku. Hlas rozpozná stejně dobře jako člověk
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít