Apple ztrácí dech

 Gallistl Vladan Gallistl 29. ledna, 12:00
29. ledna, 12:00

Akcie technologického kolosu od začátku týdne propadly o 7,2 procenta, když včera ukončily obchodování na úrovni 94 dolarů. Propad přitom paradoxně následoval po oznámení Applu o nejziskovějším čtvrtletí nejen ve firemní, ale zároveň i ve světové historii. Do konce prosince totiž vydělal rekordní sumu 18,36 miliardy dolarů.

Investoři se však zalekli nejpomalejšího čtvrtletního prodeje iPhonů od jejich uvedení na trh v roce 2007 a odhadů Applu, že na začátku letošního roku zažije poprvé v historii pokles tržeb. Šéf Applu Tim Cook dokonce připustil, že firma očekává pokles prodejů iPhonů. Chytré telefony jsou přitom vlajkovou lodí celé firmy, když představují pro Apple zhruba dvoutřetinové tržby.

Obavám akcionářů Applu se není proč divit. Na největší firmu světa totiž čeká řada výzev a to v době, kdy ceny akcií společnosti jsou stále hodně vysoko. Světovým trendem je, že růst trhu s chytrými telefony se zpomaluje kvůli svému „dospívání“. Podle výzkumné společnosti IDC minulý rok růst tržeb z prodeje smartphonů nepřekročí poprvé v historii deset procent.

Dnes pak japonský gigant Sony oznámil, že významný klient v oblasti high-end smartphonů snížil poptávku po obrazových senzorech společnosti. Mezi velké klienty Sony přitom patří právě Apple.

Výsledkem ochlazení trhu se smartphony by byl pochopitelně tlak na pokles jejich, který by způsobil potíže i Applu, který zatím dokázal vytvořit okolo každého nového výrobku auru. To mu umožnilo prodávat běžnou spotřební elektroniku za ceny určené pro segment luxusního zboží.

Za Jobse totiž Apple vytvářel zcela nové trhy, když přicházel na trh s kultovními produkty či službami.

Další příčiny se však týkají samotného Applu. Firmě se totiž nepovedlo uvedení mobilů iPhone 6S a jeho většího bratra iPhone 6S Plus, které se příliš neliší od předchozí modelové řady iPhone 6. Zákazníci si proto kupují levnější předchozí řadu.

Problémy pak přináší samotné ochlazování světové ekonomiky kvůli potížím v Číně, na kterou Apple spoléhal při uvedení iPhone 6 a IPhone 6 Plus na trh.

Firma prohlásila, že zaznamenala změnu zájmu zákazníků v Hongkongu. Právě na tomto trhu si však kupují iPhony (ale i další luxusní zboží) Číňané, protože je vyjdou levněji než například v Pekingu či Šanghaji. Čínští zákazníci tak v době ekonomických potíží, začínají šetřit, což pro Apple nevěstí nic dobrého.

Klíčové však pro Apple je, že strádá ve všech produktech, když klesají tržby z prodeje iPadů nebo počítačů Mac. Oproti dobám, kdy v čele firmy stál Steve Jobs, došlo totiž k zásadní změně. Za Jobse totiž Apple vytvářel zcela nové trhy, když přicházel na trh s kultovními produkty či službami. Přehrávače iPod společně s iTunes - internetovým obchodem s muzikou - zachránily hudební průmysl, mobily iPhone zahájily revoluci v oblasti chytrých telefonů s dotykovou obrazovkou a iPad rozjel trh s tablety.

Nynější vládce Applu Cook sice dokázal získat asijské trhy zvětšením obrazovky u Iphonů, ale s novým kultovním produktem zatím nepřišel (Apple Watch to skutečně není). Pokud se to však Applu nepodaří, mohou akcionáři kalifornské firmy dále sledovat pád akcií. Jejich cena totiž odpovídá vysoce růstové firmě, kterou již Apple přestává být.


Čtěte další komentáře autora:

Vladan Gallistl: Čína jako rozbuška finanční krize

Vladan Gallistl: Hudba na trzích přestává hrát


Musíte si přečíst

Nájezdníci z Milwaukee ve Švýcarských Alpách

Slibné Portfolio

Trumpovy donátory přivedl ke „králi realit“ tvrdý…

Komentář: jak ulehčit facebookové generaci

Vltavu v Praze čekají miliardové investice

Neunesla zátěž. Kapitál nejstarší banky se v testu…

Ondřej Krátký: Vlastními auty se bude jezdit čím dál méně
S jak velkou podporou se setkává sdílená ekonomika u politiků? A jak se daří startupům v Česku? O tom mluvil v pořadu Euro TV Ondřej Krátký, spoluzakladatel startupu Liftago, který chce přinést alternativu k vlastním autům v centrech měst.
Zhlédnout další videa