ANO pátrá, fízluje a informuje

Petr Holec, Euro 19. ledna 2015, 12:00
19. ledna 2015, 12:00

Vítejte v nové realitě, v níž určitě nebude líp. Minulý týden projela médii „investigativní reportáž“ šéfa ANO a vicepremiéra Andreje Babiše o platbách pražských exprimátorů za ODS a TOP 09 v různých restauracích a hotelích. Ne že by byl sám Babiš pod tímto dílem podepsán, o tolik líp u nás zatím ještě není. Vše ale začal jeho list Dnes, od něhož „kauzu“ ráda převzala i televize, protože šlo o peníze. V ní ji prezentovala nová primátorka Prahy za ANO Adriana Krnáčová.

Ta, stejně jako Babišův deník, voličům mimo jiné sdělila, že se erární zlatou platební kartou exprimátora Tomáše Hudečka někdo dobře pohostil v pražské restauraci Red Pif, konkrétně za bezmála 38 tisíc korun. A že něco takového je nepřípustný luxus ze starých pořádků.

Krnáčová už samozřejmě nedodala, že nešlo o osobní mejdan v režii Hudečka ani jeho exnáměstka Jiřího Nouzy, jenž to erární kartou platil, ale o oficiální akci pražského odboru zahraničních vztahů, který nejen v Red Pifu hostil téměř 30 zahraničních starostů a primátorů. Za každého z nich Praha v restauraci utratila něco málo přes tisíc korun, tedy asi 40 euro. Na Babišově venkovské farmě vás za to ani nepustí dovnitř.

„Hezké místo zaměřené na francouzské speciality a dobrá vína, jež nyní zdobí například plakát s portrétem Lenina,“ popisuje článek z MfD například restauraci Red Pif. Nemusíte studovat komunikaci, abyste pochopili nenápadnou denunciaci zmíněných politiků i jejich prostředí.

Strašidelná synergie

Ještě strašidelnější než politická propaganda ovšem je synergie Babiše-podnikatele a Babiše-politika: článek z MfD totiž visí i na webu ANO. Zatímco v jeho deníku se tváří jako běžná redakční „investigace“, na partajním webu už funguje jako normální politický marketing a negativní kampaň proti politické konkurenci, jíž taky je. Ironie je, že právě něco takového Krnáčová plamenně kritizovala, když ještě šéfovala Transparency International.

Krnáčová samozřejmě není v ANO jediná, kdo rád v rámci politického programu hnutí „pátrá“. To samé dělá i sám Babiš, ten však tuhle policejní práci dotáhl ještě o krok dál: pátrá po kolezích z vlastní vlády, viz třeba kauza údajně předražených zdravotnických nákupů z minulosti ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka.

Ne že bych chtěl jemu, stejně jako předešlému vedení pražského magistrátu, dělat advokáta; ostatně pokaždé, když se zpocený Němeček trápí před TV kamerou, cítíte ve vzduchu zlý průšvih. Jde však o stejný denunciační princip: Babiš prostě srovná nákup pro ostravskou nemocnici s cenou někde v Texasu a obří korupce je na světě.

Úplně stejně kdysi pracovala i komunistická propaganda včetně StB. Babiš před časem nenápadně řekl, že si dva hlavní deníky koupil proto, aby o něm psaly „pravdu“. O jak kluzký pojem jde, teď hlavně MfD stále častěji demonstruje, když píše „pravdu“ o Babišově politické i podnikatelské konkurenci. Na druhou stranu teď ale vicepremiérovi nikdo nemůže vyčítat, že v politice nemá program. Líp ale určitě nebude.


Další komentáře:

Rozdavači (bez)naděje

Kalouskovy dupačky a Babišův vděk

Jak je důležité míti mamlase

Pražští bezradní

Musíte si přečíst

V Česku nám budou chybět lidi, říká šéf Varroc Group

V dusnu. Demokraté zahájili nominační sjezd

Panasonic jedná o převzetí Gorenje

Insolvenční správce OKD neuznal pohledávky za 10…

Fiat Chrysler podle interního šetření nadhodnocoval…

Brusel chce po VW spravedlivé odškodnění evropských…

Eva Liba: Snapchat nepochopí nikdo nad 30 let
Nejrychleji rostoucí sociální síť světa Snapchat sází jen na mladé, pro starší je extrémně nepřístupná. Microsoft ani Google to nedotáhli tak daleko, říká v pořadu Euro TV Eva Liba, social media manager společnosti Coca-Cola.
Zhlédnout další videa