Alergií k úspěchu

22. července 2013, 00:00 - Jakub Křešnička
22. července 2013, 00:00

Estonská firma Chemi-Pharm násobí svůj obrat. Prodejem šetrné dezinfekce chce měnit svět

Alergie umí člověku řádně znepříjemnit život. Stalo se to i lékařce internistce Ruth Oltjerové. Projevila se u ní vážná alergická reakce na přípravky, kterými si musela dezinfikovat ruce. Zatímco slabší povahy by začaly psát stížnosti na zásobovací oddělení, Otljerová si objednala šetrné prostředky z Velké Británie. Tak začala její cesta k vybudování firmy Chemi-Pharm, která po 16 letech existence loni utržila 3,5 milionu eur (zhruba 91 milionů korun).

„Už teď podle dohodnutých kontraktů vím, že během letošního roku obrat zdvojnásobíme. A příští rok zdvojnásobení zopakujeme,“ řekla týdeníku Euro se skromným úsměvem Ruth Oltjerová, Podnikatelka roku 2012 v Estonsku, která reprezentovala svoji zemi v Monaku na soutěži Ernst & Young Světový podnikatel roku 2013.

Změna přes noc Ruth Oltjerová nepůsobí jako dravá ambiciózní podnikatelka, spíše jako skromná dáma, která jako by na podnikatelské úspěchy narážela náhodou. Ono to tak vlastně zpočátku i bylo. Když si začala objednávat šetrnou dezinfekci z Británie, poměrně rychle se to rozkřiklo mezi jejími kolegy a přáteli. Jak počet zájemců vzrůstal, bylo třeba založit oficiální společnost. A to se stalo doslova přes noc. Podle zkušeností Oltjerové se Estonsko rozhodně nepočítá mezi země, kde by byrokracie podnikatelům ztěžovala život.

„E-government u nás funguje. Nemusela jsem nikam chodit, podnik jsem založila z domova. Stačí e-mail a elektronický podpis můžu používat i přes telefon,“ chválí šéfka společnosti Chemi-Pharm estonské podnikatelské prostředí a dodává další plus. A když vyplácí dividendy, firma nemusí platit každoroční daň ze zisku.

Estonsko má však i své nevýhody. Se zhruba 1,3 milionu obyvatel jde o opravdu malý trh. Pod svá křídla si tedy Oltjerová vzala prakticky celé Pobaltí, měla zakázky z Litvy i Lotyšska, Finska a Švédska. Společnost začala rychle růst, veškeré zisky se investovaly zpátky do firmy. S rozrůstajícím se množstvím zákazníků i trhů se ale Oltjerové začal britský sortiment zdát příliš malý. Zároveň dokončila MBA studium, což posílilo i její odvahu. Rozhodla se pro vlastní výrobu a vývoj.

Zlom, který přišel v roce 2000 po třech letech existence firmy, už popisuje jako těžší období. Především vybavení do laboratoří bylo drahé. Bylo na výběr mezi prověřenými stroji z Německa a šestkrát levnějším vybavením z Číny.

„Hodně jsem zariskovala a rozhodla se pro Čínu. Dnes to dělá každý, ale tehdy to běžné nebylo. Neměla jsem jistotu, jestli zařízení vůbec dorazí, a dali jsme do toho prakticky všechny peníze,“ přibližuje Oltjerová přípravy na spuštění vlastní výroby. Stroje z Číny dorazily a doplněné o komplikovanější součástky z Německa spustily vlastní produkci firmy Chemi-Pharm. Ta dnes vyrábí přes sto produktů, které vyváží do celého světa.

Místo rozkazů koučink V nabídce Chemi-Pharm se najdou dezinfekce na bázi alkoholu i vody, přírodní kosmetika nebo i dezinfekční ubrousky. Náklady i doba potřebná pro vývoj produktů se liší případ od případu. Některé inovace se zvládnou do půl roku, jiné trvají několik let. Při vývoji se musí počítat i s klinickými testy.

Momentálně estonská firma s ani ne 40 zaměstnanci „na domácí půdě“ a celkem zhruba sto lidmi, již spolupracují externě po celém světě, připravuje univerzální dezinfekční prostředek na vodní bázi, který by byl bez jakýchkoli toxických účinků. Firma jej vyvíjí už zhruba pět let ve spolupráci s univerzitou v Estonsku a laboratořemi v Německu. S dalším vývojem pomáhají ústavy ve Finsku, USA, ale i v Česku, kde Chemi-Pharm pracuje například se společností Vistex Medical.

„S nápady na nové postupy nebo produkty mohou přicházet i sami zaměstnanci. Jejich návrh jde před komisi deseti lidí z firmy.

Pokud ho jednomyslně schválí, začne se pracovat na vývoji,“ popisuje šéfová ChemiPharm fungování firmy, jejíž kultura připomíná spíše moderní přístup v technologických oborech.

Estonská Podnikatelka roku 2012 nepoužívá klasicky hierarchizovaný autoritářský režim vedení. Svůj manažerský styl přirovnává ke koučinku. Než aby říkala „ty udělej to a ty zas tohle“, nechává lidem v projektech více svobody. Jakákoli rozhodnutí tak přicházejí z vnitřku společnosti, a nejsou chápána jako direktivy. Tím se ulehčuje i šéfové.

Naučit svět čistotě S trochou nadsázky by se dalo říci, že Ruth Oltjerová „koučuje“ i celé země. Každého svého odběratele – ať jde o nemocnice v jakékoli zemi nebo země jako takové – se snaží naučit správné dezinfekci.

„Naši letošní vítězku můžeme vidět jako lékařku, která se rozhodla změnit svět prostřednictvím své firmy. Odvážila se vyjít i na asijské trhy, kde je nejvyšší potřeba zlepšit kvalitu dezinfekce. Pozoruhodný je i vývoj produktů, který umožňuje uvádět na trhy výrobky, které tamní cílová skupina přesně potřebuje,“ uvedl o Ruth Oltjerové zástupce estonské pobočky Ernst & Young Ranno Tingas.

Když se šéfka firmy Chemi-Pharm rozhoduje pro expanzi, vyhlíží země i podle indexu MRSA, jenž ukazuje nakažení multirezistentními zlatými stafylokoky. Ty často zodpovídají i za infekce získávané v nemocnicích, jimiž na celém světě onemocní zhruba 70 milionů lidí ročně a desetina jim podlehne. Pokud by se například v Indonésii podařilo snížit výskyt infekcí o desetinu, ročně by se zachránilo zhruba 24 tisíc lidí.

Než někam začne Oltjerová dodávat, přijede si tamní prostory prohlédnout.

„Divil byste se, co se dá v dnešní době vidět. Narazila jsem na oddělení infekčních nemocí, kde měli koberce. To prostředí nikdy nebude tak čisté, jak by mělo být. Také jsem viděla vyšetřovny, kde si lékař umyl a vydezinfikoval ruce, nasadil rukavice a pak vyšetřil pět pacientů za sebou. Kdyby měl ten první infekci, mají ji okamžitě všichni,“ sype z rukávu příklady nesprávné praxe ve světě lékařka-podnikatelka. Země nebo i nemocnice může mít ukázkové předpisy, ale pokud je konkrétní personál v různých provozech nedodržuje, jako by ta pravidla ani nebyla. Komplikovat to může i kultura. Například Světová zdravotnická organizace doporučuje dezinfekci na bázi alkoholu. Tu ale muslimští pracovníci nepoužijí, protože jim to jejich víra zakazuje. Někteří z nich si najdou jiné řešení, jiní se spokojí s mýdlem.

Když burza, tak Hongkong Zatím naposledy si pro expanzi vyhlédla Mexiko, kam připravuje vývoz čtyř výrobků z portfolia, které podle zájmu postupně rozšíří. Obdobně to firma Chemi-Pharm absolvovala už v Malajsii, kam aktuálně vyváží 30 produktů. Další země, o níž zatím uvažuje, je Brazílie.

Někdy firma zvládne přidat více trhů najednou, jako když startovala v Pobaltí, jindy jí expanze na jeden komplikovaný nebo velký trh zabere několik let a všechny investiční prostředky. Třeba v Malajsii trvala registrace dva roky. Chemi-Pharm má přitom přísné certifikace Evropské unie. Získat povolení na prodej výrobku několikrát za sebou jí prý komplikuje byznys více než konkurence. „Ani tolik nesoupeříme s velkými firmami v oboru. Procter & Gamble má jiné trhy.

S Johnson & Johnson jsme se potkali v jihovýchodní Asii, ale oni jsou o něco dražší, a tak jsou především v privátních nemocnicích. Každý navíc děláme něco trochu jiného,“ říká Oltjerová. Zvlášť při rozšiřování byznysu do vzdálenějších zemí si ale musí dávat pozor na místní pravidla a zákony, které se od těch evropských leckdy značně liší. Proto se veškeré smlouvy ve firmě důkladně procházejí a Oltjerové s tím pomáhají dcery, které jsou vystudované právničky. Podobně ve stylu rodinné firmy Ruth zaměstnává i svého manžela, chemika.

Otázky na nástupnictví, které bývá ve firmách problém, zatím příliš neřeší. Podnikání chápe jako součást svého životního stylu a v dohledné době to měnit nechce.

„Kdybych se toho chtěla vzdát, bylo by to hodně snadné. Každý měsíc dostanu minimálně jednu nabídku na prodej firmy. Jsou to velmi zajímavé částky,“ usmívá se skoro až stydlivě Oltjerová. „Spíše teď uvažujeme o tom, že bychom časem vstoupili na burzu. Kvůli důležitosti asijského trhu by to mělo být na některé z tamních burz a nejlépe nám ze srovnání Malajsie, Singapuru a Hongkongu vychází ta poslední. Přijde mi, že je nám kulturně nejblíže,“ dodává k plánům do budoucna sympatická podnikatelka.

E-government u nás funguje. Nemusela jsem nikam chodit, podnik jsem založila z domova. Stačí e-mail a elektronický podpis můžu používat i přes telefon.

O autorovi| Monako • kresnicka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče