Advent jako ekonomický stimul

08. prosince 2014, 00:00 - LUKĺ KOVANDA
08. prosince 2014, 00:00

POPEKONOMIE Štědré Vánoce bývají předzvěstí chuti utrácet i po Silvestru

Letošní listopad představuje z hlediska spotřebitelské nálady Čechů takřka historický milník. Český statistický úřad totiž poprvé od března 2008 sesbíral od svých respondentů více příznivých než nepříznivých odpovědí. O 1,3 procenta více je těch z oslovených, kteří své možnosti utrácet vidí pro nadcházející dobu kladně, než těch, kteří sdílejí neblahé vyhlídky. Větší procentní rozdíl mezi pozitivně a negativně naladěnými respondenty zaznamenali statistici naposledy v březnu 2007, tedy v době před propuknutím světové finanční krize.

Jistá potíž ale tkví v tom, že dobrá nálada Čechů, nyní dokonce nejoptimističtější za posledních takřka osm let, se zatím příliš nepromítá do čísel za jejich realizované výdaje. Spotřeba domácností nabírá po recesi dech pomalu. Za první pololetí letošního roku byla meziročně vyšší o 1,4 procenta, ve třetím kvartále pak o 1,5 procenta. V předkrizových letech přitom spotřební výdaje domácností rostly meziročně tempem v pásmu zhruba tří až pěti procent.

Vzhledem k tomu, že dlouhá léta nevstupovali čeští spotřebitelé do adventní doby tak optimisticky jako letos, se zdá, že předvánoční shon by mohl posloužit jako určitá spoušť výraznějšího a déletrvajícího růstu spotřebních výdajů tuzemských domácností. Samozřejmě, například maloobchodní tržby, které odrážejí spotřebitelský apetit, citelně narůstají v čase adventním každoročně. Tento nárůst je pravidelně následován strmým propadem po Vánocích.

Jenže za jistých okolností se tento pravidelný sezonní vývoj může poměrně znatelně projevit v hospodářském cyklu dané ekonomiky. Jinými slovy, relativně větší celkový objem předvánočních výdajů českých domácností se může projevit relativně vyšší úrovní spotřeby v následujícím období.

Ekonom Cornellovy univerzity Yi Wang publikoval v roce 2002 studii, v níž hledal odpověď právě na to, do jaké míry mohou sezonní fiuktuace vyvolat hospodářský cyklus, a v jaké míře tedy ovlivňují například i nesezonní fiuktuace ve spotřebě. Analýzou rozsáhlého vzorku dat dospěl k závěru, že sezonní vlivy vysvětlují 50 procent cyklického vývoje HDP dané ekonomiky (a také spotřeby či investic).

Charakteristický sezonní spotřební cyklus, který pravidelně vrcholí před Vánoci, se tedy opravdu může významně promítnout do úrovně spotřeby celoročně. Zvláště budou­li tomu podmínky přát. A právě dobré psychické rozpoložení Čechů v otázce spotřeby takovou příhodnou podmínku jednoznačně představuje. Letošní Vánoce tudíž mohou dobře posloužit jako určitý stimul tuzemské spotřebě a potažmo celé ekonomice.

Ekonom Cornellovy univerzity Yi Wang dospěl k závěru, že sezonní vlivy vysvětlují 50 procent cyklického vývoje HDP dané ekonomiky (a také spotřeby či investic).

O autorovi| LUKĺ KOVANDA hlavní ekonom ?inanční skupiny Roklen

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče