A zase se nic neděje

01. srpna 2016, 00:00 - Pavel Páral
01. srpna 2016, 00:00

Nejlevnější nabídku na rady k mýtu dalo KPMG Tragikomedie předváděná ministerstvem dopravy na téma dálniční mýto pokračuje i poté, co vláda ministru Ťokovi schválila prodloužení smlouvy s Kapschem o další až tři roky. Na konci června byla totiž uzávěrka veřejné soutěže na poradce pro přípravu tendru na nového provozovatele mýtného systému. Zájemci odevzdali nabídky a již měsíc se zase nic neděje.

Pokračuje tak prokrastinace, kterou úřad projevuje po celou dobu svého fungování pod současným ministrem. Právě nečinnost a zdržování jsou evidentně důvodem, že se nepodařilo vybrat standardně nového provozovatele již od počátku příštího roku, kdy končí původní smlouva s rakouskou společností Kapsch.

Podle informací týdeníku Euro nabídla nejnižší cenu společnost KPMG, těsně pod třiceti miliony korun, druhá je firma Deloitte se zhruba 31 miliony a třetí je Arthur D. Little s pětatřiceti miliony. Cena má při výběru poradce podle pravidel soutěže váhu 60 procent a kvalita návrhu 40 procent. Poradce má připravit ukončení dobíhající smlouvy a smlouvu novou, o kterou by se soutěžilo.

Je to v zásadě stejné zadání, jaké měla soutěž vypsaná již v roce 2014 Ťokovým předchůdcem Antonínem Prachařem.

Jediným rozdílem je zmenšení objemu prací o přípravu strategie pro rozšiřování mýta na další kategorie komunikací. A přestože je tím pádem rozsah prací menší, je nejnižší cena o sedm miliard vyšší. A tehdy nejlevnější nabídka společnosti Arthur D. Little naskočila ještě mnohem více.

Jenže Prachařův tendr Dan Ťok krátce po nástupu do úřadu z nepochopitelných důvodů zrušil. A pak dlouho nic nedělal, než v parném létě roku 2015 založil státní podnik Cendis, který měl připravit tendr na mýto místo externího poradce. Odůvodnil to potřebou najmout za tržních podmínek lidi, kteří budou dostatečně kvalifikováni, a budou tak schopni vykonávat náročnou práci, na kterou ministerští úředníci nestačí, a budou levnější než externí poradci. Jenže jednak do Cendisu nastoupili úředníci ministerstva odpovědní za přípravu mýta a IT, jednak Ťokův nápad s přípravou mýta „in-house“ vzápětí zarazila vláda.

To se stalo v srpnu a ministr, ač bylo zjevné, že se stát dostal pod silný časový tlak, čekal do října, kdy provedl veletoč a najal na poradenství pro mýto společnost Deloitte, která se podle některých zdrojů týdeníku Euro účastnila již prvního Prachařova tendru skryta za IT společnost CGI s nejdražší nabídkou. A ani tentokrát to nebylo levné. Zakázka měla stát 52 milionů.

Společnost Deloitte byla vybrána formou jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBU), což měl dát ministr podle platných pravidel vládě na vědomí, ale neudělal to. V řízení pak byla řada dalších chyb a hned v listopadu podala konkurenční poradenská společnost PwC podnět k ÚOHS

na zrušení zpackaného JŘBU. A úřad promptně vyhověl. V březnu letošního roku smlouvu s firmou Deloitte zrušil a ministerstvu napálil čtvrtmilionovou pokutu.

Vypsání nového, tentokrát veřejného výběrového řízení trvalo další více než dva měsíce. A teď se čeká měsíc na jeho vyhodnocení.

Protahování procesu hraje zjevně do not firmě Kapsch, která již získala značnou výhodu nad rámec původní smlouvy a za současného způsobu fungování státní správy v ČR je jasným favoritem v budoucím tendru. Jediným reálným konkurentem se momentálně jeví SkyToll.

Pokračuje prokrastinace, kterou úřad projevuje po celou dobu svého fungování pod současným ministrem.

O autorovi| Pavel Páral, paralp@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Tip: Chtějí po vás telefonní číslo kvůli registraci? Která SIM je pro to nejlepší?
Microsoftu se daří hlavně díky Office a cloudu. Zdvojnásobil zisk
Podíl používanosti Creators Updatu poprvé překonal Anniversary Update
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít